Friday 9 May 2014

Note to self - Tahap Endometriosis

Endometriosis ini mempunyai 4 kategori

Endometriosis Stage 1
Endometriosis stage 1 adalah yang paling minimal dan sukar untuk dikesan. Bukti wujudnya Endometriosis stage 1 ini hanya diketahui jika pembedahan dilakukan. Masa ini boleh jumpa kesan kerengsaan pada ruangan pelvic (pelvic cavity) dan mungkin juda adhesion (pelekatan) yang terhad.

Endometriosis Stage 2
Endometriosis stage 2 adalah tahap sederhana. Akan terdapat kerengsaan yang lebih banyak pada tisu di kawasan pelvic cavity (antara rahim dan bowel)

Endometriosis Stage 3
Endometriosis stage 3 ini masih lagi tahap sederhana tetapi semakin teruk keadaannya. Disamping kecederaan atan kerengsaan pada tisu, terdapat juga parut dan perlekatan (adhesion) di bahagian pelvic. Mungkin juga ada kesan endometriosis cysts dalam ovary.

Endometriosis Stage 4
Endometriosis stage 4 ini dikira yang paling teruk sekali. Semua symptom dari stage 1 hingga 3 akan wujud bagi penghidap Endometriosis stage 4. Terdapat endometriosis cysts yang besar dan banyak dalam ovary.

Perlekatan (adhesion) tisu pelvic yang sangat teruk sehingga ada organ yang berubah lokasi seperti kena gam antara satu sama lain. 

sumber : facebook


2 comments:

  1. Mrs..ada tanda2 awal tak sekiranya kita nak tahu yg kita ni ada Endometriosis...soalan cam tanya doktor pulak ek :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. JM..mrs nak jawab pun tatau, sebab kalau early stage macam yang dicakap tu lah takde simptom sangat, tapi satu yang mrs pasti, selagi boleh elak dari operate lebih baik elakkan

      Delete