Friday 7 June 2013

Kurma


Assalamualaikum dan salam jumaat semua....

Sekarang buka radio aje dah kedengaran iklan Yusof Taiyoob....kalau dah keluar iklan tu sure semua tahu kan tak lama lagi kita dah nak menyambut bulan Ramadhan.

Sape yang belum ganti puasa tu eloklah dipercepatkan karang jangan cakap tak sempat pulak nak ganti puasa...pada sesiapa yang dah selamat ganti tu kalau nak teruskan dengan puasa sunat pun apa salahnya kan..boleh tambah sikit pahala

Bercakap pasal buah kurma nie..mari kita tengok antara khasiat dan kelebihan-kelebihan buah kurma atau dikenali juga dengan buah tamar




1. Kaya dengan zat besi - sangat sesuai dimakan terutama bagi wanita yang sedang haid dan orang yang mengalami amnemia (kekurangan sel darah merah).

2. Boleh dimakan pada bila-bila masa kerana tidak mengandungi kolesterol. Boleh dijadikan amalan seharian.

3. Kaya khasiat - mengandungi 1.8 hingga 2 peratus  protein, mengandungi 2 hingga 4 empat peratus serat , mengandungi 50 hingga 57 peratus glukosa, mengandungi Vitamin A dan C, sodium dan juga potassium.

4. Kandungan gulanya mudah diserap badan dan memberi tenaga segera apabila berbuka puasa. Berbuka puasa dengan kurma membuatkan kita berasa cepat kenyang dan secara tidak langsung mengelakkan kita makan secara berlebihan.

5. Kandungan potassium penting untuk sistem saraf yang merangsang daya ingatan, membangkit nafsu syahwat (aprodisiak) dan meningkatkan sisitem pertahanan badan khususnya untuk mencegah barah buah dada dan rahim.

6. Kurma yang diberikan kepada bayi boleh mengurangkan kesakitan dan kadar degupan jantung.

7. Kurma juga boleh membantu memudahkan proses bersalin dan mengecutkan rahim kerana ada bahan yang boleh membantu proses berkenaan.

Sumber : fb


p/s : aku suka buah kurma yang kering  berbanding yang agak basah sikit tu.


No comments:

Post a Comment