Sunday 19 May 2013

Vitamin Punya Cerita

Assalamualaikum....korang semua dah lunch? Aku pun sudah, hari nie terasa nak share pasal makanan yang aku makan hampir setengah hari dek kerana bekalan ubat-ubatan oleh doktor yang membuatkan selera aku dah macam naga...semua benda aku teringin nak makan. Tadi aku sempat tengok Masterchef Selebriti Malaysia yaaa ampun peserta diberi tugasan untuk masak mentarang...korang kenal tak mentarang? tapi bagi kami yang berasal dari utara memang biasa makan dan mengenali mentarang..dia adalah spesis siput gak cuma bentuk dia panjang...


gambar ihsan pakcik google

inilah rupa mentarang sebelum dimasak, memang nampak comot sikit lepas basuh hilanglah kekelabuan itu!  satu lagi kalau mentarang yang segar-segar bila kita rebus isinya sangat sedap dan manis..kalau tiba musim mentarang kat kampung mak selalu buat sayur manis mentarang pastu letak tembikai muda.... pastu mesti ada petai bakar, ikan temenung bakar (kat kolompur ni orang panggil ikan kembung yer), sayur manis rebung...haaaa time tu mau tengok aku makan macam tak makan setahun..time-time cenggini aku selalu kalah dengan ungkapan berhenti sebelum kenyang sebab kalau dah kenyang pun aku rasa macam nak sumbat lagi dan lagi...


gambar ihsan pakcik google

haaaa..inilah lebih kurang complete set untuk hidangan lunch yang mak aku selalu buat tu....yang mana takde dalam gambar tu korang imagine sendirilah yer.

Dah melalut jauh aku nie..sebenarnya aku terasa nak share aktiviti aku hari nie...tetiba lak kan, macam la ada yang nak ambil tahu ape aku buat hari ni kan :P





Tokoyaki! dah berapa hari teringin nak makan, aku start belajar makan sejak pegi korea bila balik Malaysia terus melekat nasib baik kat sini ada jual tapi rasanya taklah sama sangat macam kat sana tapi masih kena dengan taste aku, nasib baik susu pisang ada gak jual jual kat Malaysia kan... so hari nie dengan gigihnya aku drive ke pasar tani semata-mata nak cari benda halah nie...jadi breakfast pertama aku pagi nie adalah tokoyaki! serius sedap kunyah sampai mata terpejam demi menikmati nikmatnya *nampak tak disitu rasa keterlaluan yang melampau hahaha.....

Tak cukup dengan tokoyaki dan kerinduan aku dengan kampung halaman padahal aku baru jer balik kampung dua minggu lepas kan...aku dengan sisa-sisa kerajinan yang agak stabil sikit hari nie telah membuat breakfast kedua hari nie...




Pulut dengan ikan masin..pastu letak sedikit kelapa parut dan air kopi cap bola sepak bancuh kaw-kaw time tu aku rasa macam dah duduk kat kampung halaman sendiri. Next, untuk lunch aku dengan sisa-sisa baki rajin tu aku masuk pulak ke dapur aku yang comel macam aku tu untuk hidangan berikutnya.................




Taraaaaa...inilah hasil terakhir aku untuk setengah hari nie, kerabu tauge bersama dengan kerang....oh yesss aku makan nasi tambah berkali-kali pastu ada pulak sirap limau eemm air malas aku nak snap tadi.

Sekarang baru pukul 4.00 petang...lambat lagi nak malam dan nak masuk tidor kan...harap takdelah aku mengidam nak makan apa-apa lak karang, letih dah aku melayan nafsu makan aku yang makin menjadi-jadi nie..nak naik penimbang pun rasa macam tak sanggup, karang sure penimbang tu rosak kan!!!!!

Oh semalam dah dapat makan meatball abang burn...sengih sampai telinga pastu sambung makan tomyam sedap dengan nasi goreng cili padi...hambek kau sebulan tak nak naik penimbang!


2 comments:

  1. Mentarang..ni pestime tengok menda tu...kat mana ada jual eh :-)

    Wahh..mg rajin memasak...kerabu tu nampak menyelerakan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kat sini tak sure kat mana..sebab memang tak pernah jumpa, tapi kalau balik kampung dan musim dia memang selalu jer jumpa orang jual kat tepi-tepi pantai.

      hurm...rajin lah sangat, MS masak ikut mood selalunya dan ikut tahap keingginan yang melampau itu hehehe

      Delete